przez Amin | 07.05.2015 | 0 Komentarze

6 powodów aby wykorzystać finansowanie społecznościowe.

Finansowanie społecznościowe (ang. crowdfunding) oraz jego udziałowa odmiana (crowdfunding udziałowy) mają praktycznie nieskończenie wiele zalet. Przedstawimy wam kilka powodów dlaczego warto się postarać, dlaczego warto wystartować ze swoją kampanią finansowania społecznościowego. Zalet płynących z sukcesu naszej kampanii crowdfunding’owej jest oczywiście więcej niż zalet płynących z porażki, ale nawet z niepowodzenia możemy wyciągnąć niebanalne lekcje i doświadczenia, które mogą przydać i przydadzą nam się w kolejnej próbie.

Powód pierwszy. Crowdfunding udziałowy pozwala ci dotrzeć do wielu inwestorów jednocześnie.

Pewnie zdajecie sobie sprawę, ile wysiłku i czasu zajmuje poszukiwanie inwestora. Przeglądanie ofert, pisanie ogłoszeń, wysyłanie ofert, wymiana maili. Czasem to trwa miesiącami, jeżeli się prowadzi rozmowy z kilkoma potencjalnymi inwestorami jednocześnie, można się zmęczyć już po tygodniu. Każdy ma inny schemat podejmowania decyzji, każdy skupia się na czymś innym. Rozmowy z funduszami Seed oraz VC też do prostych nie należą. W każdym z nich obowiązuje inny wzór zgłoszeniowy, każdy wymaga innych dokumentów oraz innych danych. Zresztą, dotrzeć do nich wszystkich to też już wyzwanie. W przypadku wyboru opcji poszukiwania kapitału przez finansowanie społecznościowe (crowdfunding udziałowy) tworzycie jeden projekt, na jednej platformie. Oczywiście nie można założyć, że na przedstawieniu projektu sprawa się kończy. Trzeba go aktualizować, informować media o kampanii, angażować społeczność. Lecz, przy wyborze udziałowego finansowania społecznościowego sprawa jest dla ciebie o wiele prostsza. Inwestorzy zarejestrowani w serwisach typu equity crowdfunding są na bieżąco informowani o dostępnych okazjach i to oni cię znajdują.

Powód drugi. Udziałowe finansowanie społecznościowe nie niesie za sobą konieczności zwrotu kapitału.

Planując biznes zawsze myślimy o finansach. Skąd wziąć, jak i w jaki sposób spłacić. Pomysłów jest wiele, choćby pożyczka od rodziny czy kredyt w banku. Nie dość, że z tych źródeł nie jest łatwo to ten kapitał trzeba zwrócić, często z nawiązką. W przypadku crowdfundingu udziałowego sprzedajemy udziały w naszych spółkach, istniejących czy tez planowanych. Inwestorzy inwestują na własne ryzyko zakupując udziały w twoim biznesie. Kapitał pozyskany ze sprzedaży części biznesu możesz poświęcić na inwestycje i rozwój a najlepsze jest to, że nie musisz go zwracać. Aczkolwiek nie upoważnia cię to do lekkomyślnego nim zarządzania. W wyniku inwestycji zawierasz z inwestorami umowę inwestycyjną, która obliguję cię do działania na rzecz rozwoju spółki, w sposób nie rodzący jakichkolwiek zarzutów pod twoim adresem.

Po trzecie. Jednym z twoich inwestorów pozyskanych przez crowdfunding udziałowy może być tak zwany rekin biznesu.

To chyba jedna z najlepszych korzyści jaka może się projektodawcy kampanii udziałowego finansowania społecznościowego przytrafić. Doświadczony biznesmen, z wiedzą i  kontaktami które otwierają drzwi to o wiele więcej niż pozyskany kapitał. Dlatego zalecane jest, aby w trakcie kampanii crowdfundingowej zainteresować i zmusić do interakcji osoby ze świata biznesu, które są w twoich lub twoich znajomych kręgach. Świetnym narzędziem godnym polecenia do wykorzystania w trakcie promocji naszej kampanii jest LinkedIn. Polecamy.

Powód czwarty. Przez crowdfunding udziałowy pozyskujesz nie tylko inwestorów ale również klientów i ambasadorów twojej marki.

Osobiście uważamy, że ten powód jest równie ważny i istotny co poprzedni. Jeżeli celem twojej kampanii udziałowego finansowania społecznościowego jest stworzenie nowej marki, inwestorzy jako klienci i ambasadorzy będą nieocenieni. Łatwo sobie wyobrazić, że jeżeli ktoś zainwestuje w nas i nasz produkt to będzie również z naszych rozwiązań korzystał, mało tego, będzie je promował w swoich kręgach, mówił o nich na spotkaniach przy kawce z innymi inwestorami, a jak osiągniemy sukces będzie się inwestycją w projekt wręcz chwalił. A wiemy, że buzz marketing to najlepszy marketing. Nie zapominajcie o tej korzyści i poproście swoich inwestorów o parę ciepłych słów o waszym projekcie w ich kręgach.

Po piąte. W trakcie trwania twojej kampanii zbierasz opinie o twoim projekcie.

Za wystawienie projektu w serwisie dedykowanym dla crowdfundingu udziałowego z reguły nic się nie płaci. Serwisy (na ogół) nastawione są na sukces fee. Tak więc, możesz wystawić swój projekt do oceny inwestorom i już w trakcie trwania kampanii zebrać opinie o projekcie. Jeżeli zdobędziesz finansowanie to świetnie, jeżeli kampania zakończy się porażką przynajmniej będziesz wiedzieć czemu i poznasz opinię rynku. Następnym razem z pewnością będziesz dysponować lepszym pomysłem i lepsza prezentacją.

Po szóste. To ty sam decydujesz ile udziałów w spółce i za jaki kapitał odstąpisz.

Jeżeli poszukując kapitału na twój projekt, nie dane ci było rozważać, czy zaakceptować ofertę inwestora, który chce kontrolny pakiet udziałów w twoim biznesie w zamian za kapitał na start, to znaczy, że poszukiwania albo były mizerne albo, że jesteś osobą spod szczęśliwej gwiazdy. Niestety, inwestorzy, szczególnie ci, którzy inwestują w pojedynkę, lubią narzucać swoje zdanie, w stylu ‘zainwestuję, ale za większy pakiet udziałów’ co nie zawsze jest nam na rękę. Fundusze inwestycyjne często działają podobnie a znane są historie działań celowych funduszy prowadzących do wykradnięcia pomysłu oraz biznesu projektodawcy. W przypadku wyboru opcji poszukiwania inwestorów i kapitału na start przez crowdfunding udziałowy takie ryzyko nie istnieje. To ty decydujesz ile udziałów w spółce za jaką kwotę inwestycji oddasz. Top ty ustalasz cenę sprzedaży udziału i jest to tylko i wyłącznie twoja decyzja.

Musisz być zalogowany aby móc komentować..